Det stora landet i väst #1

Nu ska jag skriva någonting som jag tänkt på i en evighet men som jag bara skjutit upp.. nämligen skillnaderna mellan USA och Sverige och andra tokiga/bra saker de gör och har här i hamburgarlandet. Detta är lilla listan med småsaker. Det kommer en stor också!

  • Starbucks finns överallt. Överallt. Vi har visserligen bara en här i Fox River Grove, men då ska det även tilläggas att FRG är typ lika stort som åmot. Jaaa juste. Och kommer man downtown finns det minst en varje hörn, ibland är de så tätt inpå varandra att det är stört. 
  • Tv-reklamerna kommer heeeela jäkla tiden. Ibland så tätt som under fem minuter isär.. jag visste detta sen innan men trodde det innebar att de istället var typ 1 minut långa. ICKE SA NICKE, de är lika långa som hemma.
  • Halloween/juldekorationer är otroligt viktigt och desto mer desto bättre.
  • Man har skor inomhuuus! Detta trodde jag typ bara var något filmfuffens men icke! Just i detta huset föredrar iallafall barnen och ofta mina värdföräldrar också att inte ha skor på sig, men man går fortfarande in med dem. Jag har börjat gjort det också och har de nästan alltid på om jag är på övervåningen. Eller inte övervåningen.. vad tusan heter det? grundvåningen? Haha
     
  • Väjningspliktsskyltarna och högerregeln har inte tagit sig över Atlanten ännu, det är stoppskyltar ÖVERALLT. ÖVERALLT. Till och med tätare än starbucks. Ibland är det helt löjligt. Jag och larissa åkte fel väg en gång och kom bakom några byggnader där det var absolut ingen trafik. Sen mitt i ingenstans sitter en stoppskylt utan att det ens fanns en korsande väg i närheten? Så sjukt konstigt. Ibland, typ utanför Walmart sitter de med 20 meters mellanrum.
  • På vissa ställen ställer de inte tillbaka kundvagnarna! Haha, det ser jättekonstigt ut. Vi upptäckte detta andra dagen på training school och blev jättechockade först, haha.
  • De har inget lösgodis här!! Iallafall inte i de vanliga butikerna. Ibland, om man har tur och är på något speciellt ställe, kan det finnas, så då blir vi överlyckligaaaaa!
     
  • De tar skolan otroligt seriöst redan vid en väldigt låg ålder.. både Andrew (10) och Ali (6) har sjukt mycket läxor, Ali har nästan mer än Andrew ibland och när vi kom hem från Florida hade hon 10 papper med sig hem från skolan nästa dag som hon var tvungen att göra för att komma ikapp. och hon går i ettan! De har båda betyg och glömmer de skriva namn på läxorna räknas det inte att de lämnat in den. Galet!
  • Man får ta körkort när man är 16 (iallafall i de flesta staterna), blir myndig och får rösta när man är 18 men får varken köpa eller dricka alkohol eller komma in på barer/klubbar förän man är 21. Skitrolig lag
  • Man har två olika soptunnor, en för återvinning och en för vanligt skräp.. I återvinningstunnan slänger man allt ihop, allt från burkar till flaskor, papper, kartong, plast, går i samma.. Hm, synd om den stackaren som ska sitta och rensa igenom allt sen, hehe..
  • Detta med att dricka och köra bil är inte en så big deal här...vilket är lite skrämmande. 
  • Man har inte vinterdäck utan "4 season tires". Att vara ute på vägen i USA kan alltså vara lite spännande! om det är riktigt isigt runt jul ska det bli mysigt att åka runt utan vinterdäck när folk kör bil med massa julsnapsar i blodet, hehe..
SÅDANNN, detta är allt jag kan komma på för just nu. Hehe. Finns ju såklart 100 000 andra saker, och allt det jag sagt är säkert inte likadant överallt eller stämmer för alla, men det är så jag upplevt det iallafall!
 
Postat av: Anonym

Här i NY är det exakt samma! Blir så sur på allt hehe

2013-12-19, 04:02:48 -

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: